Bag om Historisk Atlas

26. februar 2016
by admin
0 comments

Klargøringen… og hvorfor jeres egen medvirken er så vigtig…

Status på klargøringen er, at vi pt. er cirka halvvejs med klargøringen af de næsten 6000 lokaliteter, der findes på den eksisterende Historisk Atlas side.

Men hvorfor er det, at klargøringen er nødvendig, og hvorfor er det, at I selv skal gøre et stykke arbejde?

Klargøringen, og jeres egen indsats i den, er nødvendig, fordi det nye historiskatlas.dk website bygger på en omkodning af den gamle sides Silverlight-teknologi til den nye og fremtidssikrede HTML5-kode.

Den gamle Silverlight-teknologi er simpelthen udfaset inden længe af de fleste browsere. Det betyder, at alle de fine oplysninger, som I har lagt ind på Historisk Atlas ikke længere vil kunne ses. For at undgå, at det sker, og for at sikre, at Historisk Atlas fremover kan ses lige så godt på smartphones og tablets som på computeren, så koder vi altså om til HTML5, og fremtidssikrer på den måde websitet og formidlingen af al jeres viden.

I den proces er der en masse af lokalitetsoverflytningen til den nye side, som vi kan klare for jer med en automatisering. Men, der er også nogle steder, hvor det er nødvendigt, at I kigger med. Hvor det handler mere om en stillingtagen til jeres formidling, og om oplysninger om de billeder, I har lagt ind på jeres lokalitet. Det er dels afstedkommet af, at vi har lavet om på noget af emnestrukturen og på perioderne, så de er mere tidssvarende og dækkende for det indhold, der er formidlet på historiskatlas.dk, samt at det af ophavsretmæssige grunde efterhånden er blevet nødvendigt at koble flere oplysninger på de billeder, vi formidler på nettet.

På langt de fleste af lokaliteterne, vil det gå ret hurtigt med at kigge dem igennem.

Men teknisk kan vi desværre ikke flytte lokaliteter med over på den nye side, medmindre de er klargjorte!

For at komme i gang med klargøring, så skal I logge jer på. Det gør I ved, at skrive ”login” nede i søgefeltet i venstre hjørne. Når login-boksen kommer frem, så skriver I jeres brugernavn og kodeord. Hvis I er korrekt logget ind, så står jeres navn med rødt nede nederst i højre hjørne.

Når I er logget ind, så åbner Infoboksen sig. På forsiden kan I læse lidt om klargøringen, og for at komme i gang med selve klargøringen, så klikker I bare på den røde ”Klargøringsfane”. Derinde vælger I den lokalitet, I gerne vil gennemgå.

Vi har markeret de steder, hvor der er noget, som I skal forholde jer til med nogle spørgsmålstegn og udråbstegn. Nogle gange er det bare en orientering om, at vi har gjort noget for jer, andre steder er det fordi, I skal foretage jer noget.

Gennemgå de forskellige spørgsmåls- og udråbstegn stille og roligt, og til sidst, når I er færdige, så trykker I på den røde ”Klargjort” knap på lokaliteten. Når I har gjort det, så kan jeres klargjorte lokalitet ses inde på beta-siden (http://5.historiskatlas.dk).

Kommer I til at lukke infoboksen med klargøringsmodulet, så kan I altid åbne det igen, ved at klikke på det lille grønne ”I”, der findes øverst i højre hjørne på siden, når I er logget ind.

Har I brug for vejledning eller hjælp, er I altid velkomne til at ringe til projektleder Pernille Schou på nr. 3012 2366 (bedst mandag, onsdag og fredag) eller at skrive på klar@historiskatlas.dk

27. december 2015
by admin
0 comments

NU ER DET JERES TUR – Klargøringen af lokaliteter til det nye Historisk Atlas

Den nye version af Historisk Atlas åbner til foråret 2016. Det skrider stille og roligt fremad med at kode den nye HTML5-platform, og vi synes, at det ser rigtig godt ud. Vi håber på snart at kunne invitere jer til at se med på vores beta-site.

Aktuelt er vi nu så langt i kodearbejdet, at vi forbereder overflytningen af jeres mange gode lokaliteter fra den eksisterende Silverlight-baserede platform til den nye HTML5-platform.

______________________________________________________________________________

VIGTIGT VIGTIGT VIGTIGT

For at alt jeres indhold kan komme med over og blive vist på det nye Historisk Atlas, så er det nødvendigt at klargøre det – og her er jeres egen indsats afgørende. Vi har lavet en stor del af klargøringen for jer, men der er stadig nogle valg, som I skal foretage på jeres lokaliteter. Klargør I ikke jeres lokaliteter, vil de ikke kunne vises på den nye platform.

FRISTEN FOR KLARGØRINGEN ER 15. MARTS 2016

______________________________________________________________________________

Hvad skal I gøre?
Næste gang I logger jer ind på historiskatlas.dk, vil I, som altid, blive mødt af ”Infoboxen”. Her er der på forsiden en kort tekst om klargøringen, der vejleder jer i, hvordan I skal gøre. Når I er parate, så klikker I bare på fanen ”Klargøring til ny udgave” og går i gang. Klargøringen kan gøres på én gang, eller i de bidder, der passer jer.

I skal være opmærksomme på, at de ændringer I fortager jer i klargøringsmodulet ikke vil være synlige på lokaliteten i det eksisterende Historisk Atlas. De bliver først synlige på lokaliteten, når den nye platform går i luften. Flere af de nye ting er kun kodet på den nye platform, og kan altså kun vises her.

Hvis I gerne vil lave helt nye lokaliteter, så kan I gøre det, ganske som I plejer, inde på det eksisterende Historisk Atlas. Eneste ændring er, at når I gemmer jeres nye lokalitet, så bliver I spurgt, om I med det samme vil klargøre lokaliteten til det nye platform. I kan vælge at gøre det med det samme eller at vente til senere. Fristen for klargøringen er stadig d. 15. marts 2016.

Baggrunden for klargøringsarbejdet
På den nye platform præsenterer vi jeres lokaliteter, så jeres tekster og billeder kommer til at stå endnu skarpere på baggrund af kortene. Ændringerne er baserede på nye kodemæssige muligheder, egne erfaringer, samt de mange tilbagemeldinger, vi har fået fra vores skribenter, redaktører og brugere. Vi har bl.a. tilpasset emneordene og perioderne, vi har udbygget billedmodulet, tilføjet en kommenteringsmulighed, og vi har gjort det muligt for jer at komme med tidsangivelser, så jeres lokaliteter også kan blive vist på den nye tidslinje.

På det nye Historisk Atlas
I kommer til at møde et Historisk Altas med både velkendte og nye funktionaliteter og indhold. Webdesignet har fået en overhaling, så sitet ser tidssvarende ud. Der kommer bl.a. et nyt borgerlag, en ny ”overlay”-funktion på kortene og en tidslinje, som jeres lokaliteter kan kobles op på. Den nuværende Historisk Atlas app bliver erstattet af en ny web-app. Det betyder, at det fremover vil være den samme gode oplevelse at besøge Historisk Atlas, uanset om man besøger sitet fra sin pc, tablet eller mobil.

Historisk Atlas er p.t. et af landets største kulturhistoriske websites, og ambitionen er, at den position skal udbygges og fastholdes med lanceringen af den nye platform og web-app.

Så er der kun tilbage at ønske rigtig god fornøjelse med klargøringen. Vi glæder os meget til at se alle jeres opdaterede lokaliteter på det nye Historisk Atlas i foråret 2016.

Har I spørgsmål eller brug for hjælp til klargøringen, så skriv til os på klar@historiskatlas.dk

Husk at skrive telefonnummer, hvis I gerne vil ringes op.

Sådan ser den nye udgave ud p.t.

7. december 2015
by Lise Gerda Knudsen
0 comments

Vellykket medlemskursus i Vordingborg

Sidst i oktober måned blev afholdt et kursus i Historisk Atlas på Vordingborg Bibliotek. Kurset var arrangeret af LASA (Lokalhistoriske Arkiver i Sydøstdanmark) og var støttet med tilskud fra Foreningen Historiskatlas.dk. Tilskuddet betød, at deltagelse var gratis.

På kurset deltog 36 kursister fra i alt 20 af områdets kulturinstitutioner (arkiver, museer, biblioteker). Kurset varede tre timer og undervisningen blev forestået af Heidi Pfeffer, der er Stadsarkivar på Lolland Stadsarkiv samt medlem af bestyrelsen for Foreningen historiskatlas.dk.

På de tre timer var emnerne mange!
Der blev givet en generel introduktion til historiskatlas.dk og dets historie, brugergrænsefladen blev  gennemgået, så alle kendte til alle muligheder på atlasset.
De redaktionelle retningslinier – som har til formål at gøre lokaliteterne på Historisk Atlas så gode og  fyldige som muligt – og skribentvejledningen blev gennemgået.
Muligheden for at medlemsinstitutionerne kan lave egne ’lukkede’ temaer til brug for byvandringer,  udstillinger mv. blev præsenteret – til stor interesse for de fremmødte.

Og der blev også tid til en snak om det nye ’dit.historisk.atlas’, der jo (som meldt andetsteds på bloggen)  er under hastig udvikling. Herunder arbejdet med klargøring af lokaliteter, som forestår for os alle i den  næste tid.

Der skete meget på kurset og der var positive tilbagemeldinger fra deltagerne.

Sidder du nu og tænker, at kulturinstitutionerne i jeres område kunne have gavn af et lignende kursus, så husk, at alle medlemsinstitutioner kan søge historiskatlas.dk om støtte til afholdelse af lignende kurser. Se tidl. blogpost her.

Koncentration på rækkerne i Vordingborg.

22. juni 2015
by Lise Gerda Knudsen
0 comments

Tilskud til lokale medlemsarrangementer

Historisk Atlas lever af at dygtige redaktører og skribenter ude omkring på medlemsinstitutionerne skriver spændende og relevante kulturhistoriske lokaliteter på Atlasset. Det vil foreningen gerne være med til at understøtte.
Derfor kan institutioner, der er medlemmer af foreningen Historiskatlas.dk, nu søge om støtte til afvikling af  workshops eller møder, der har til formål at gøre skribenter og redaktører endnu dygtigere til at arbejde med Historisk Atlas.

Der gives støtte til løn og rejseudgifter til at få en underviser fra Historisk Atlas på besøg, men ikke til leje af lokale mv.

Her kan du læse mere om, hvordan du søger om støtte.

mvh. Bestyrelsen for Historiskatlas.dk

12. marts 2015
by Lise Gerda Knudsen
0 comments

Velkommen til historiskatlas.dk

Fredag den 6. marts blev en velbesøgt generalforsamling for foreningen Historisk Atlas afholdt. Af referatet kan man blandt andet læse, at foreningen nu har skiftet navn til Foreningen historiskatlas.dk – dette er sket for at understrege, at Historisk Atlas er et digitalt atlas.

Regnskab for 2014 samt budget for 2015 blev gennemgået og godkendt. Foreningengens formand, Eva Therkelsen, præsenterede årsberetningen, og som del af denne fortalte projektlederen for Projekt dit.historiskatlas, som er støttet af Nordea-fonden, Pernille Schou, om projektets fremdrift, og formanden for redaktionsudvalget, Richard Bølling, berettede om udvalgets arbejde. Se Årsberetningen her.

mvh Bestyrelsen

Veloplagt oplæg af Signe Trolle Gronemann fra Københavns Stadsarkiv

12. marts 2015
by Lise Gerda Knudsen
0 comments

Historisk Atlas på Historiske Dage

I den kommende weekend deltager historiskatlas.dk med en stand på den nye store historiefestival Historiske Dage, som afholdes i Øksnehallen i København.

Festivallen løber lørdag den 14. og søndag den 15. marts, begge dage fra kl. 10 til kl. 18. Foruden historiskatlas.dk, deltager en lang række kulturinstitutioner, forlag, der udgiver historiske bøger og andre historisk interessante institutioner, selskaber mv.
Se mere om Historiske Dage på deres website og se det fulde program online.

Vi håber, vi ses, det bliver sjovt!

5. februar 2015
by Lise Gerda Knudsen
0 comments

Generalforsamling fredag den 6. marts

Hermed indkaldes til generalforsamling i foreningen Historisk Atlas Fredag den 6. marts 2015 kl. 10 på Odense Centralbibliotek.

DAGSORDEN:

1. Valg af dirigent
2. Bestyrelsens beretning
3. Forelæggelse af revideret årsregnskab til godkendelse
4. Behandling af indkomne forslag (forslag til dagsordenens pkt. 4, skal være bestyrelsen i hænde senest den 20. februar 2015)
5. Forslag til budget – herunder vedtagelse af kontingent
6. Valg af medlemmer til Bestyrelsen
7. Valg af suppleanter, en fra arkiverne, en fra bibliotekerne og en fra museerne.
8. Valg af revisor og evt. suppleant for denne
9. Evt.

Efter generalforsamlingen vil Signe Trolle Gronemann fra Københavns Stadsarkiv fortælle om arkivets arbejde med digitalisering af kort, billeder og arkivalier. Se fx deres websted København før og nu eller se nogle af de mange fantastiske gamle kort over København, de har tilgængeliggjort på Historisk Atlas.

Forening Historisk Atlas er vært ved en kop kaffe/the + brød.

Tilmelding til generalforsamlingen sendes til Ina Brodersen ib@odense.dk Odense Centralbibliotek senest den 3.3.2015.

Et af Københavns Stadsarkivs kort på Historisk Atlas er dette kolorerede kort over København, 1769. Kortet viser de københavnske kvarterers inddeling, angivet med forskellige farver.

3. februar 2015
by Lise Gerda Knudsen
0 comments

Vær med til at fejre grundlovsjubilæet

I 2015 er det som bekendt tid til at fejre 100-året for Grundloven 1915. Indtil 1915 var det kun mænd over 30 år med egen husstand der kunne stemme (ca. 15 % af befolkningen), men med den nye grundlov blev demokratiet udvidet til at omfatte en langt større del af befolkningen, fordi kvinder og tjenestefolk nu fik stemmeret.

Det er da værd at fejre, og derfor oprettes på Historisk Atlas et selvstændigt tema om Grundloven af 1915. Vi håber derfor, at alle medlemsinstitutioner vil være med til at fortælle den lokale historie i tekst og billeder om denne begivenhed, der jo blev fejret overalt i landet.

Kvindeegen plantes, Nørre Ørslev, 1915. Stubbekøbing Lokalhistoriske Arkiv.

I opfordres hermed til at lægge relevante steder ind i jeres område, så de kan blive vist sammen med temaet. Til inspiration kan I evt. kigge på nedenstående links, der omhandler monumenter mv. over 1915-grundloven.

Kulturstyrelsens database over monumenter og nationale mindesmærker – vælg 1915-grundloven.

Mere information om grundloven – bl.a. om mindesten og kvindeege – kan findes på Kvinfos website.

Når I har oprettet nye grundlovslokaliteter bedes I kontakte John Rendboe, så tagger han lokaliteten, så den bliver vist på Historisk Atlas’ fælles grundlov1915-tema. Det er også John, I kan kontakte, hvis I i øvrigt har spørgsmål vedr. temaet.

Kvindeegen i Horbelev, 1976. Foto: Børge Kaae. Stubbekøbing Lokalhistoriske Arkiv

2. februar 2015
by Lise Gerda Knudsen
0 comments

Generalforsamling i Foreningen Historisk Atlas

Generalforsamlingen i foreningen Historisk Atlas bliver fredag den 6. marts kl. 10.30 i Odense. Alle medlemmer modtager naturligvis en officiel indkaldelse i god tid før, men nu kan I i hvert fald reservere dagen. Vi håber at se mange af jer.

mvh Bestyrelsen